KRAJOBRAZOWA UCHWAŁA
NR XXXVI/908/20 Rady Miasta Krakowa z dnia 26 lutego 2020 w sprawie „Zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń” obowiązuje od 1 lipca 2020 roku
Uchwała określa zasady umieszczania i funkcjonowania reklam w mieście. Umożliwia walkę z elementami przestrzeni publicznej, które negatywnie wpływają na jej odbiór. Obowiązuje w całym Krakowie, nie tylko jak do tej pory w uprzywilejowanej historycznej części miasta. Krajobraz i ład przestrzenny są chronione również w peryferyjnych częściach miasta.
Przestrzeń publiczna jest dla wszystkich na równych prawach
I to zarówno dla tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą, jak i tych wszystkich mieszkańców, którzy korzystają z przestrzeni publicznej w codziennym życiu. Zdrowy rozsądek i poszanowanie współobywateli są na pierwszym planie, bo regulacje prawne dla poprawy krajobrazu po to zostały stworzone, abyśmy wszyscy czuli się dobrze w przestrzeni, która nas otacza. Chaos i nachalność reklamowa niszczące estetykę krajobrazu muszą się podporządkować regułom.
Rzeczywistość odbiega od prawa. W peryferyjnym Bieżanowie przy wjeździe do Krakowa od wschodu z wielickiego węzła autostradowego w ulicę Wielicką wielkie reklamy zakrywają budynki mieszkalne osiedla Zielone Wzgórze, kiedyś osłaniały je drzewa, już wycięte.
Polecam te obrazy Radnym Miasta Krakowa i Dzielnicy Bieżanowa. Przyłożyli się do stopniowej degradacji tego kawałka swojej Dzielnicy i byłych gruntów Gminy. /co już wielokrotnie zostało opisane na tej stronie/.