-
- Zarządca nie może samowolnie wprowadzać korekt w bilansach i sprawozdaniach finansowych wspólnot, a tylko:
- za zgodą wspólnot
- w tym samym trybie, co ich zatwierdzanie
Co najmniej przez 5 lat od 2009 roku zarządca błędnie rozliczał koszty ogólnoosiedlowe tj. oświetlenia zewnętrznego, utrzymania całorocznego, w tym zimowego, sprawności technicznej i sprzątania: szlaków komunikacyjnych, parkingów, placów, terenów zielonych, wynagrodzeń konserwatorów. Niesłusznie, nadmiernie, obciążał Wspólnotę nr 11 kosztami, które powinny były zostać przypisane pięciu pozostałym wspólnotom. Zarządca otrzymał od właściciela pisemne powiadomienie o istniejących błędach już w grudniu 2013r. Nie wyjaśnił przyczyny błędów i sam po roku, niefrasobliwie wprowadził korekty do sprawozdań nie ujawniając ani kwot i sposobu ich wyliczenia. Szacunkowo chodzi o kwotę ok.60.000-70.000 zł/?/, którą należało oddać na konto bankowe Wspólnoty nr 11 ze środków finansowych pozostałych wspólnot i ująć korekty w księgach rachunkowych wszystkich wspólnot.
Sprawozdania zatwierdzane są przez właścicieli w dobrej wierze i zaufaniu, że rozliczenia zarządcy są wykonywane profesjonalnie i że wspólnoty nie będą narażone po latach na obciążanie dodatkowymi kosztami i tym samym pomniejszane będą ich zasoby finansowe.
Sprawozdanie finansowe od zarządcy to jedyny dokument dla właścicieli potwierdzający stan finansowy i kondycję ekonomiczną ich nieruchomości i nie powinien budzić cienia wątpliwości co rzetelności danych a także co do podstaw zaistnienia błędów /które mogą się zdarzyć/.
Nie można obciążać kosztami wspólnot arbitralnie i jednostronnie, gdyż to wykracza poza zakres zwykłego zarządu i wymaga uchwały a jej podstawą winno być zestawienie korekt za lata błędnego rozliczania kosztów. Zatwierdzeniu podlega też korekta proporcjonalnego rozdzielania kosztów wspólnych na poszczególne wspólnoty w osiedlu Podłęska, bo w takim trybie ustalono ewidencję tych kosztów.