Szczególna strefa ruchu drogowego, której wyznaczenie zaproponował zarządca, została uchwalona przez wszystkie wspólnoty Podłęska i obowiązuje na terenie osiedla od lipca 2009 roku. Urządzono ją kosztem wspólnot tj. wykonano projekt, ustawiono znaki, oznaczono miejsca parkingowe. Ignorowana od lat przez użytkowników i zarządzających wymaga przywrócenia do życia w celu zaprowadzenia ładu na osiedlowych drogach i parkingach.
/Co to jest strefa zamieszkania/ Prawo o ruchu drogowym reguluje zasady ruchu na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania. Definicja strefy zamieszkania wg Ustawy: jest to obszar obejmujący drogi publiczne lub inne drogi, na którym obowiązują szczególne zasady ruchu drogowego, a wjazdy i wyjazdy oznaczone są odpowiednimi znakami drogowymi. Szczególne zasady ruchu obowiązujące w strefie zamieszkania polegają m.in. na tym, że:
- pieszy może poruszać się po całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem
- dopuszczalna prędkość w strefie zamieszkania wynosi 20 km/godzinę
- dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi bez opieki osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat
- zabroniony jest postój w strefie zamieszkania w innym miejscu niż wyznaczone w tym celu
Strefa zamieszkania może obejmować drogi publiczne lub niepubliczne drogi wewnętrzne. Decyzję o wyznaczeniu strefy zamieszkania podejmuje organ zarządzający ruchem na drogach. Organy zarządzające ruchem na drogach, właściwe dla dróg danej kategorii, określone zostały w art. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który m.in. stanowi, że w strefie zamieszkania, z wyjątkiem dróg publicznych jest nim podmiot zarządzający tymi drogami.
/Projekt organizacji ruchu w strefie zamieszkania/ musi spełniać wymagania rozporządzenia ministra infrastruktury z 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem.
/Oznakowanie wyznaczające strefę zamieszkania/ zawarte w projekcie organizacji ruchu musi odpowiadać wymogom określonym w rozporządzeniu ministra infrastruktury z 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
/Organizację ruchu w strefie zamieszkania zatwierdza/ – na podstawie projektu organizacji ruchu – zgodnie z wymogami rozporządzenia z 23 września 2003 r.właściwy organ zarządzający ruchem na drogach.
/Policja i straż miejska mają prawo do interwencji/ Ustanowienie strefy zamieszkania na niepublicznej drodze wewnętrznej na terenie osiedla mieszkaniowego powoduje, że organy powołane do kontroli ruchu drogowego, w tym policja, straż miejska są uprawnione do egzekwowania przepisów porządkowych na zasadach ogólnych, określonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz w aktach wykonawczych. W związku z powyższym mogą podejmować czynności kontrolne na wszystkich drogach znajdujących się w strefach zamieszkania, zgodnie z kompetencjami określonymi w art. 129 i 129b przywołanej ustawy.
/Jak przestrzegane są przepisy w strefie zamieszkania na Podłęskiej/ Samochody mieszkańców i nie wiadomo ilu niepożądanych kierowców z poza osiedla są parkowane gdziekolwiek, na zakrętach, skrzyżowaniach, chodnikach, poboczach trawnikowych.Zasady obowiązujące w strefie są nagminnie łamane, potwierdziła to Straż Miejska Oddział IV Podgórze w Krakowie, w piśmie ST.OIV.514-157/14r z 17.03.2014 zamieszczonym na tej stronie w maju 2014 w art.„Co powinniśmy wiedzieć o społecznym projekcie zmian ruchu i parkowania samochodów w osiedlu Podłęska” w zakładce: Utrzymanie nieruchomości wspólnych.
/Przywrócić do życia ignorowaną „strefę zamieszkania”/ Organy powołane do kontroli ruchu drogowego odmawiają skutecznego egzekwowania przepisów z Ustawy Prawo o ruchu drogowym w osiedlowej strefie zamieszkania, tłumacząc to uchybieniami w jej urządzeniu. Konieczne jest więc doprowadzenie „strefy” do zgodności z przepisami prawnymi.Niezbędne są do tego kompetencje zarządcy w dziedzinie inżynierii ruchu drogowego a w przypadku ich braku zakup usługi doradczej i projektowej.
/Dokąd można udawać,/ że jest strefa zamieszkania i nie mieć z niej żadnego pożytku? Mieszkańcy zapłacili za urządzenie strefy, zapłacili za wymianę szlabanu na nowy, choć nadal nie zatrzymuje on żadnego kierowcy, płacą za usługi firmy ochroniarskiej, która nic nie robi dla egzekwowania przepisów strefy zamieszkania. Nie można trwać „okrakiem na barykadzie” ale wreszcie zdecydować, albo prawidłowa organizacja strefy zamieszkania, albo pogłębianie chaosu i spychanie odpowiedzialności, a to na mieszkańców, a to na publiczne organy kontrolne ruchu drogowego.
/Porządki tak, ale nie kosztem mieszkańców i nie wyważać otwartych drzwi/. Zarządca proponuje wyznaczenie kilkunastu dodatkowych miejsc do parkowania. Nie powinno być zgody na zabieranie mieszkańcom nikłych terenów wspólnotowych pod nowe miejsca dla samochodów. Tu trzeba przypomnieć obowiązujące zasady, które zarządca wydał 5 lat temu, po uchwaleniu przez wspólnoty wprowadzenia na teren osiedla strefy zamieszkania a których do dzisiaj nikt nie zmienił ani nie odwołał:
…Osiedle „ Zielone Wzgórze” posiada odpowiednią ilość miejsc parkingowych dla samochodów zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i wydanymi pozwoleniami na budowę. Zgodnie z przepisami dla I etapu osiedla wybudowano 0,8 miejsca dla samochodów na 1 mieszkanie, w II i III etapie ponad 1 miejsce dla samochodów na 1 mieszkanie.Zaznacza się, że miejsca dla samochodów liczy się jako sumę miejsc parkingowych na parkingach otwartych + ilość garaży indywidualnych + ilość miejsc w halach garażowych pod budynkami…
Nie ma i nie będzie zapewnionych miejsc do parkowania dla drugiego lub następnych samochodów w danej rodzinie zajmującej 1 mieszkanie. Ewentualne zabezpieczenie miejsc parkingowych w tym przypadku może nastąpić z inicjatywy zainteresowanych poprzez zakup terenu w pobliżu osiedla i wykonanie parkingów na ich koszt. Zarządca zobowiązuje się do pomocy zainteresowanym w zakupie terenu i budowie parkingów. W promieniu 1000m od osiedla znajduje się kilka ogólnodostępnych parkingów strzeżonych m. innymi przy ul. Aleksandry, ul. Heleny, ul. Barbary, ul. Kurczaba…
…Znakami B-18 „2,5t” ograniczony będzie wjazd na osiedle pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 2,5t. Zakaz ten nie dotyczy pojazdów zaopatrzenia na czas za lub rozładunku, technicznych służb miejskich ( …) Zakaz ten ma na celu wyeliminowanie postoju na terenie osiedla pojazdów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej…
Wyeliminowane zostanie parkowanie np. busów (…) samochodów należących do sklepów, hurtowni, przyczep campingowych, samochodów firm rzemieślniczych, prowadzących usługi (…) itp…
Od czasu wprowadzenia w życie „strefy” nie przybyło we wspólnotach ani terenów, ani lokali mieszkalnych, ani lokali użytkowych. Dlatego dzisiaj nie do przyjęcia jest propozycja płynąca od zarządcy aby przekształcać tereny wspólnotowe w dodatkowe parkingi, kiedy już śmietniki „wchodzą” na zieleńce na mikroskopijnych działkach wspólnot. Parkowanie samochodów ponad ilości i rodzaje określone przez dewelopera-zarządcę, było,jest i powinno pozostać indywidualną sprawą ich posiadaczy.
Nie wyważać otwartych drzwi, ale odkurzyć uchwały wspólnot, przyjęte zasady i zacząć je respektować, bo nikt ich nie uchylił i wciąż obowiązują. Proponowanie wyznaczania dodatkowych miejsc parkingowych i przybliżanie ich do budynków będzie ze szkodą dla mieszkańców i będzie obniżać komfort zamieszkania. Przepisy ściśle określają odległości wydzielonych miejsc parkingowych dla samochodów osobowych od okien pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi w budynku mieszkalnym, nie mogą być one mniejsze niż:
- 7m w przypadku do 4 stanowisk włącznie,
- 10m w przypadku od 5 do 60 stanowisk włącznie oraz
- 20m w przypadku większej liczby stanowisk.
Zewnętrzna przestrzeń osiedlowa to własność wspólna wszystkich właścicieli, i tych z samochodami i tych bez samochodów. W osiedlu musi być miejsce do życia, nie można otoczenia mieszkań mającego służyć odpoczynkowi, rekreacji, sąsiedzkim spotkaniom, zabawom dzieci, przekształcić w składowisko samochodów.
/w art. wykorzystano: konsultację w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie, odpowiedź sekretarza stanu w Ministerstwie Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej na interpelację poselską nr 13039 w sprawie uporządkowania oznakowań drogowych/